I senaste numret av Dietist Aktuellt skrivs det om en klinisk studie som publicerats i American Chemical Society on-linetidskrift Journal of Proteome Research. Studiens resultat visar på starka bevis för att en konsumtion av 40g mörk choklad om dagen under två veckor minskade nivåerna av stresshormonet kortisol hos friska människor. Även andra stressrelaterade biokemiska obalanser justerades.
- Två veckor var tillräckligt för att vi skulle notera en justerad ämnesomsättning, berättar dr Sunil Kochhar.
Dr Sunil Kochhar har tillsammans med sina kollegor noterat de stadigt ökande vetenskapliga beläggen för att antioxidanterna och andra ämnen i mörk choklad kan minska riskfaktorer för hjärtsjukdomar och andra besvär, och nu kan man ge stöd för att det påverkar kortisolnivåerna i kroppen.
Läs gärna om studien här.
Utgivare Midsona-koncernenKonsumentkontakt: 020-78 88 01
Malmökontoret:Postadress: Box 505 77, 211 19 Malmö Besöksadress: Dockplatsen 16, 211 19 Malmö Telefon: +46 (0)40 660 20 40
Stockholmskontoret: Besöksadress: Olof Palmes gata 29, 4 tr, 111 22 StockholmPostadress: Box 1077, 101 39 StockholmTelefon: +46 (0) 8 - 501 693 00