En internationell forskargrupp vid Världshälsoorganisationens cancerinstitut i Lyon Frankrike har efter flera års arbete kunnat påvisa skillnadena mellan omega-6 och omega-3 när det gäller den kroniska tarminflammationssjukdomen ulcerös kolit.
Forskargruppens resultat visar att hög konsumtion av fettsyran omega-6 mer än fördubblar risken att få tarmsjukdomen, medan en omega-3-fettsyra (DHA) istället minskar risken med 77 procent. Studien publicerades i den medicinska tidsskriften "Gut" den 23 juli. Läs gärna mer om studien här.
Kostmätningar visar att vi med västerländsk kosthållning får i oss för mycket omega-6 i relation till omega-3 och rådet är att öka på omega-3 intaget genom att äta fet fisk, som lax, makrill och sill, flera gången i veckan. För alla som inte följer detta råd, dvs ca 70 % av svenska befolkningen, kan omega-3 tillskott vara ett bra alternativ.
Utgivare Midsona-koncernenKonsumentkontakt: 020-78 88 01
Malmökontoret:Postadress: Box 505 77, 211 19 Malmö Besöksadress: Dockplatsen 16, 211 19 Malmö Telefon: +46 (0)40 660 20 40
Stockholmskontoret: Besöksadress: Olof Palmes gata 29, 4 tr, 111 22 StockholmPostadress: Box 1077, 101 39 StockholmTelefon: +46 (0) 8 - 501 693 00